Svet-Stranek.cz
Koncert v Bratislavě bude!!!!!!!!!!!!!!!
I Love Leonard Cohen...

Diskografie:Koncert v Bratislavě bude!!!!!!!!!!!!!!!

Diskografie

Po netu jsem pro vás posbírala několik recenzí a také kompletní seznam oficiálních CD Leonarda Cohena.
STUDIOVÉ NAHRÁVKY:

Songs of Leonard Cohen (1967)
Tato deska ve své době byla značně atypická. Žádné květnatě-psychedelické aranže, optimismus nebo experimenty. Velmi střízlivý zvuk postavený na hlasu a kytaře s nylonovými strunami. A ohromná až zneklidňující temnota popisující tiše doutnající vztek, chtíč, zradu, touhu po spáse a lásce, která je v umělcově pojetí nástrojem k bolesti (psychické i fyzické) nebo k občasné dobrotě. Vedle Suzanne tu jsou vrcholné kousky jako Master Song a Sisters of Mercy. Nebo ohromná So Long Marianne a nešťastně pravdivá Hey, That's No Way to Say Goodbye. Ne nadarmo se tenkrát Cohenovi přezdívalo „Mistr erotického neštěstí.“ Důležité a zcela zásadní album. Doporučuji tuto desku poslouchat jen pokud jste v dobré psychické formě. Jinak riskujete sestup do hlubin smutku a deprese.
TRACKLISTING
1. Suzanne
2. Master Song
3. Winter Lady
4. The Stranger Song
5. Sisters Of Mercy
6. So Long, Marianne
7. Hey, That's No Way To Say Goodbye
8. Stories Of The Street
9. Teachers
10. One Of Us Cannot Be Wrong


Songs from a Room (1969)
Stále v aranžích sparťanské, ale méně konzistentní. Písně jsou většinou dobré (Bird on a Wire, The Story of Isaac, Seems So Long Ago), ale občas se jde pod obří standart debutu. Pořád tu je nahá intimita a drsná upřímnost při odhalování citů. I přes diskutabilní produkci, která nijak nepomohla nejistému a monotónnímu hlasu stále ještě začínajícího Cohena, se objeví perly jako interpretace dobové písně o francouzském odboji za 2.světové války The Partisan. V originále známý jako La Complainte du Partisan.
TRACKLISTING
1. Bird On The Wire
2. Story Of Isaac
3. A Bunch Of Lonesome Heros
4. The Partisan
5. Seems So Long Ago, Nancy
6. The Old Revolution
7. The Butcher
8. You Know Who I Am
9. Lady Midnight
10. Tonight Will Be Fine


Songs of Love and Hate (1971)
Další velmi slušná deska. Od úvodní černočerné Avalanche (převzané mimochodem velmi dobře Nickem Cavem) po emocemi nabitou Famous Blue Raincoat, Love Calls You by Your Name až po spirituální Joan of Arc. Specifické aranže (např. dětský sbor) už pomalu dovytvářejí Cohenův rukopis a stanovují známý kolorit. Témata tu jsou opět láska, zrada, oslava promiskuity (Tonight Will Be Fine), literární obrazy a recitace jako na Sing Another Song, Boys. Celková nálada je „pro změnu“ opět velmi depresivní a skoro až bezvýchodná. Leonard je více jistý ve zpěvu, který tentokrát produkce dává do středu. Občasné vstupy ostatních muzikantů dodávají na atmosféře smutného podzimního listí. Mimochodem onen název odkazuje k tomu, že první strana je o lásce a druhá o hněvu
TRACKLISTING
1. Avalanche
2. Last Year's Man
3. Dress Rehearsal Rag
4. Diamonds In The Mine
5. Love Calls You By Your Name
6. Famous Blue Raincoat
7. Sing Another Song, Boys
8. Joan Of Arc


New Skin for the Old Ceremony (1974)
Master´s Piece! Pod alchymistickým obalem se skrývají mistrně napsané písně s bohatými aranžemi čítající perkuse, kytary, mandolíny, bendža. Vše je zde naprosto omračující. Rozezpívaná Is This That You Wanted?, reminiscence na hotelové milování s Janis Joplin v Chelsea Hotel #2, bojová There´s a War, kterou by bez problému mohli převzít The Clash. Hypnotická jak duch postřelené šelmy Who´s By Fire nebo temné historky o žárlivosti, propadu do osobních pekel, mystice lásky a hrdinství. Zavilý A Singer Must Die nebo přepracovaný folklor z 15.století Leaving Green Sleeves. Jedno z nejhezčích alb Leonarda Cohena, který vám může dodat, když už ne naději, tak alespoň porozumění.
TRACKLISTING
1. Is This What You Wanted
2. Chelsea Hotel
3. Lover Lover Lover
4. Field Commander Cohen
5. Why Don't You Try
6. There Is A War
7. A Singer Must Die
8. I Tried To Leave You
9. Who By Fire
10. Take This Longing
11. Leaving Green Sleeves


Death Of The Ladies Man (1977)
Leonard Cohen prožívá krutý rozvod (explicitně popsaný v básnické sbírce téhož jména) a rozhodne se spolupracovat s megalomanským alkoholikem Philem Spectorem. Výsledek je dílo, které mísí pověstnou Stěnu zvuku s osobní bolestí básníka. Jsou tu sebemrskačské kontemplace (Iodine, Papper Thin Hotel), rozjívené country pořvávačky jako Don't Go Home with Your Hard-On (s Bobem Dylanem a Ginsbergem ve sborech, přeci jenom…) nebo tragédie jako I Left A Woman Waiting. Vrchol alba je rozmáchlá Memories, kde se opilý básník vydá na flám, sbalit „tu největší a nejblonďatější holku“, ale nachází jen strašidelnou vnitřní prázdnotu. Monument. Odvážné, spalující, grandiózní a stále ještě nedoceněné.
TRACKLISTING
1. True Love Leaves No Traces
2. Iodine
3. Paper Thin Motel
4. Memories
5. I Left A Woman Waiting
6. Don't Go Home With Your Hard-On
7. Fingerprints
8. Death Of A Ladies' Man


Recent Songs (1979)
Návrat k folkovému pojetí, ale s orientálními, jazzovými a dokonce i world-cikánskými vlivy. I když se Cohenova poezie stala v 70. letech více agresivní a (ještě více) pesimistická až zatrpklá, je zde už od úvodní The Guests více uvolněný a i když staré obsese jsou pořád přítomné, objevuje se humor a elegance. Bolest, ztráta a vyčerpávající izolace stále trvá, ale tak nějak se bere jako součást okolních kulis. Přebírá se The Lost Canadian (nebo-li Un Canadient Errat) s přizvanými mariachima a celé album krásně končí podivnou Ballad of the Absent Mare, kde zapomenutý kovboj hledá svého koně. Leonard Cohen nechává tušit, že to byla stejně dopředu jen jakási romantická hra. Etránge…
TRACKLISTING
1. The Guests
2. Humbled In Love
3. The Window
4. Came So Far For Beauty
5. The Lost Canadian (Un canadien errant)
6. The Traitor
7. Our Lady Of Solitude
8. The Gypsy's Wife
9. The Smokey Life
10. Ballad Of The Absent Mare


Various Positions (1985)
Dosti nevyrovnané album, které má vedle sebe jedny z nejlepších Leonardových písní, ale také dost průměrný, nijak zvlášť zajímavý papundekl. Velkou roli zde hrají harmonie vokalistky Jennifer Warnes a celková nálada se nese v country&western stylu. Je tu nadpozemsky krásná, geniální Hallelujah a nádherně fatalistická Dance Me To The End Of Love, znějící jako něco mezi řeckou lidovou a francouzským popem. Pak tu je velmi johnnycashovská Heart with No Companion. Zajímavý je (lehce přiopilý) country dialog The Captain s úsměvnou až sokratovskou aurou, kde voják přebírá otěže od umírajícího kapitána. Velmi dobrá a citlivá produkce obzvlášť zazáří na závěrečné If It Will Be Your Will. Flegmatické meditaci na téma proč je nutné pokračovat. Když je to tvá vůle…
TRACKLISTING
1. Dance Me To The End Of Love
2. Coming Back To You
3. The Law
4. Night Comes On
5. Hallelujah
6. The Captain
7. Hunter's Lullaby
8. Heart With No Companion
9. If It Be Your Will


I´m Your Man (1988)
Opus magnum. Regulérně. Leonard Cohen dosáhl neuvěřitelné básnické síly, když se začal zaobírat rezignací, smrtí, nikdy nekončící žízní po lásce, kreativní krizí a celkovou deziluzí. Zvuk se zmodernizoval do podob syntetizátorů a automatických bubeníků. Kupodivu to není vůbec na škodu. Naopak to sedí k novému světáckému postoji muže ve středních letech, který toho viděl tolik, že si může dovolit nosit černé zrcadlovky. Začíná se s First We Take Manhattan, kde Cohen přiznává krizi, ale hodlá vše dobít a pokořit. Pak nešťastná láska, na kterou prostě není lék. Pesimistické konstatování o tom, že všichni vědí, že loď jde ke dnu a co hůř. Erotické (nebo tragikomické?) vyznání lásky, kde hlavní hrdina je schopen udělat pro svůj vysněný objekt touhy cokoliv. Kubánsko-nicaragujské komentáře v Jazz Police. Valčík jak staré zrnité fotky z velkých časů Vídně prohlíženy na počítači. A závěrečné finále Tower Of Song. „Mí přátele jsou mrtví, moje vlasy šedivé, jsem šílenej do lásky, ale nedostává se mi, narodil jsem se takhle, nemohl jsem si vybrat, s darem zlatého hrdla a platím svůj nájem ve Věži písně, ptám se Hanka Williamse jak moc se tam cítí sám. Slyším ho jen kýchat. Oni tam nenechají ženu, aby tě zavraždila. Ne ve Věži písní…“
TRACKLISTING
1. First We Take Manhattan
2. Ain't No Cure For Love
3. Everybody Knows
4. I'm Your Man
5. Take This Waltz
6. Jazz Police
7. I Can't Forget
8. Tower Of Song


The Future (1992)
Zcela jistě nejpopulárnější (mnohokrát na všemožných soundtrackách) a nejpřístupnější Cohenovo album. Jsou zde syntetické balady, apokalyptické (a divně radostné) konstatování přicházející apokalypsy v The Future („Viděl jsem budoucnost bratři! Je to vražda.“) nebo hospodské pop-country Closing Time. Satiricko tragická kritika systému v Democracy. Zbytek dodává Be For Real od soulmana Fredericka Knighta a Always od Irvinga Berlina. Písně jsou ale příliš dlouhé a kromě silných singlů ne příliš zajímavé. Navíc synteticko-orchestrální styl desky na rozdíl od předešlého opusu již není až tak objevný.
TRACKLISTING
1. The Future
2. Waiting For The Miracle
3. Be For Real
4. Closing Time
5. Anthem
6. Democracy
7. Light As The Breeze
8. Always
9. Tacoma Trailer


Ten New Songs (2001)
V přestávkách mezi svým buddhistickým exilem do kláštera Leonard společně se zpěvačkou a zde multi-instrumentalistkou a spoluautorkou Sharon Robinson představuje „deset nových písňí“. Leitmotivem celého alba je „loučení“. Nejlépe slyšeno na Alexandra Leaving a You Have Loved Enough. Hudebně se pohybujeme v černobílých krajinách, kde hluboký Cohenuv hlas popisuje smutek a nekonečné fialové krajiny ztráty a beznaděje. In My Secret Live nebo příběh smutného opilce v That Don´t Make It Junk. Některé aranže, zvuky a hudba můžou být diskutabilní, ale z alba se snáší křehká krása tragedie. Jako, kdyby vyslovit bolest by jí nadobro zahnala.
TRACKLISTING
1. In My Secret Life
2. A Thousand Kisses Deep
3. That Don't Make It Junk
4. Here It Is
5. Love Itself
6. By The Rivers Dark
7. Alexandra Leaving
8. You Have Loved Enough
9. Boogie Street
10. The Land Of Plenty

TOM KOMÁREK (foto: SONY BMG) ….www.play.cz

Dear Heather (2004)
Toto CD je pro mě krásou návratu do světa, oslavou jeho krás, přestože i ty jsou pomíjivé. V jedné své starší písni o pouti řeholníka Cohen psal o tom, jak „vstupuje noc“, když sám vchází do tmy, aby se dvořil Naší Paní Osamělosti. U tohoto alba cítím, jako by noc ustupovala, jako by vstupovalo světlo. Prvním překvapením desky je to, jak různorodé a téměř květnaté jsou její hudební aranžmá. Zpěvák přeskakuje od stylu ke stylu jako včela z květu na květ. Když jsem to album poprvé slyšel, představil jsem si řadu předmětů vyrovnaných na stole, všechny precizně zaoblené jako jasně zbarvené míčky, celistvé a zářící, na nic jiného nepoukazující kromě sebe sama. Nabídka nedělního rána doma v zářícím slunci, dalo by se říct. (Pico Lyer)
„Dear Heather“ je perfektním důkazem nádherné pokory. Zde forma dohnala filozofii. Deska je zápisníkem, skicářem, směsicí nápadů, nálad, pozorování a odboček – definitivní vyhlášení Cohenovy radostné ztráty zájmu o konečné. Nálada je zde provizorní, odbíhající, necelistvá, klidná, experimentální, štědrá, řemeslná. „Dear Heather“ je položena uprostřed práce a uprostřed světa. Cohen zpívá, ale ne vždy. Někdy nechá zpívat ostatní, především Anjani Thomas, v jejímž nadpřirozeném úžasném hlase Cohen našel nejandělštějšího ze svých „andělů“. A někdy mluví, svými vlastními slovy nebo slovy jiných. Chce dát vyslechnout to, co miluje.
I ve smutku dochází ke chvále. (Leon Wieseltier)
TRACKLISTING
1. Go No More A-Roving
2. Because Of
3. The Letters
4. Undertow
5. Morning Glory
6. On That Day
7. Villanelle For Our Time
8. There For You
9. Dear Heather
10. Nightingale
11. To A Teacher
12. The Faith
13. Tennessee Waltz


KONCERTNÍ NAHRÁVKY:

* Live Songs, 1973
* Cohen Live: Leonard Cohen in Concert, 1994
* Field Commander Cohen: Tour of 1979, 2001

KOMPILAČNÍ ALBA:

* The Best of Leonard Cohen, 1975
* So Long, Marianne, 1991
* More Best of Leonard Cohen, 1997
* The Essential Leonard Cohen, 2002